Názory redaktorů na placené modifikace na Steamu

27. dubna 2015 ELjano 1 komentář

Autorům na Workshopu nedávno přibyla možnost nechat si zaplatit za své dílo, což mezi komunitou vyvolalo řadu různorodých emocí. Rozhodl jsem se proto oslovit dalších 6 redaktorů, který se zabývají nebo se zabývali zpravodajstvím kolem Valve, aby se společně se mnou k tomuto tématu vyjádřily. 

Otázka zněla: „Co si myslíte o paid-mods kauze?“. Odpověď měla být omezená na 150 slov, ale kvůli kontroverznosti této kauzy někteří redaktoři (včetně mé maličkosti) tento limit nedokázali dodržet, každopádně každý názor stojí za přečtení. Názory jsou seřazené abecedně podle přezdívek redaktorů.


Cvrnda

Redaktor stránek Zing.cz

„Moddeři často nechají za svým výtvorem stovky hodin a když za to chtějí zaplatit, měli by k tomu mít možnost. Je tu samozřejmě několik „ale“. Nejvýznamnější z nich je to, že tvůrce modu dostane jen 25% z výdělku. Musíme si ale uvědomit, že zbylých 75% nejde do kapsy Valve. Valve samozřejmě musí mít nějaký podíl, ale ne takový. Většina peněz jde do kapsy tvůrců hry, tedy Bethesdy, jak potvrdil Gabe Newell na Redditu. Když už musíme na někoho kydat hnůj, měli bychom si ujasnit, kdo je opravdu na vině. A kromě toho, je těch 25% opravdu málo? Jak trefně poznamenal Dean Hall, tvůrce DayZ modu, modder chce vydělávat na něčem, co využívá cizí značku a cizí engine. Kdyby profesionální vývojář chtěl vydělávat na tak slavné značce, jakou je TES, jeho podíl na výdělcích z výsledného produktu by byl určitě menší. Další „ale“ spočívá v tom, že by teď mohli všichni chtít zpoplatnit své mody. Mohli, ale k čemu by to vedlo? K tomu, že by hráči platili jenom za ty nejlepší a nejslavnější výtvory a ty ostatní by ležely ladem. Tvůrce by si pak rychle rozmyslel, jestli nechat cenovku, kvůli které by o jeho práci nikdo nezavadil, nebo jestli ji nechat zdarma, díky čemuž by šance, že jeho práci někdo ocení, rapidně vzrostla. Kapitalismus v praxi. Když by chtěl každý dostávat zaplaceno, došlo by k tomu, že by uspěli jenom ti nejlepší a ostatní by museli ustoupit. Stále nesmíme zapomínat na to, že Valve ani Bethesda opravdu nikoho k ničemu nenutí. Když se vám ten systém opravdu nelíbí, můžete těch 17 placených modů prostě ignorovat a užívat si více než 24 000 bezplatných modů na Skyrim Workshopu, nebo cca 600 000 bezplatných modů na celém Workshopu. Postavte tato čísla vedle sebe a snad vám dojde, že se nedá mluvit ani o zruinování Steam Workshopu. Systém placených modů zkrátka s ohledem na tohle všechno může podle mého názoru fungovat a jeho existence z dlouhodobého hlediska nikomu a ničemu neublíží. Naopak, může vést ke zvýšené produktivitě nadšených modderů, a něco takového mi osobně stačí.“


ELjano

Šéfredaktor stránek Steam World (dříve HL & Portal Community), bývalý překladatel Steam Translation Serveru

„Tohle celé mi připadne jako přehnaná reakce a celkové nepochopení celé situace. Nevidím důvod, proč by autoři modifikací a herního obsahu nemohli mít možnost vydělávat na svém výtvoru, když se jejích práce může vyrovnat plnohodnotným indie hrám. Modifikace nejsou něco posvátného, za co by se nemělo platit, jen doteď neexistovala efektivní obchodní platforma, která by to umožňovala. Navíc mi přijde zcestné, že nejvíce tuhle „kauzu“ kritizují hlavně konzumní hráči, nikoliv samotní autoři modifikací. Neříkám, že nový systém není bez chyby, například systém kontroly, který pouští rozbitý a falešný obsah, nebo že autoři dostanou pouze 25 % z výdělku, ale to nastavuje distributor dané hry, v tomto případě Bethesda (nevím, jestli distributor nastavuje i podíl pro Valve nebo jestli je pevně daný). Osobně ale věřím, že se uživatelé dokážou probrat mezi jednotlivým obsahem a podle prodejnosti a hodnocení autorům nasadí cenovou a kvalitativní laťku, jako se tomu děje na každém trhu (samozřejmě za předpokladu, že to komunita nebudou uměle sabotovat, jako se tomu děje právě teď). Hlavně ale nezapomínejte na fakt, že modifikace a herní obsah mohou být i nadále zdarma, jenom přibyla možnost výdělku, kterou autoři mohou, ale nemusí využít.“


Ircza The Prophet

Bývalý šéfredaktor Half-Life2.sk, bývalý překladatel a moderátor Steam Translation Serveru

„Placené módy jsou špatné, a to z jednoho jednoduchého důvodu. Módy již od svého počátku drží velice důležitou pozici, a tou je vstupní brána (jedna z mála) do herního průmyslu. Spousta vývojářů nabírá další členy ze svých i cizích moderských komunit. Asi nejjasnější případ za poslední dobu je tvůrce módu Falskaar pro Skyrim. Zpoplatněním módů dojde k razantnímu snížení jeho viditelnosti a známosti v komunitě. Problém zde tkví v lidské chamtivosti, protože jakmile dostane peníze jeden, chtějí je i další. Samozřejmě, módy zadarmo nám stále zůstanou, ale problém je v těch, jakým je například SkyUI (který je nyní placený), na kterém jsou závislé desítky dalších velkých módů. Kvůli tomuto nakonec dostaneme desítky kopií placených módů, každá horší než ta předtím.“


SabadyCZ

Redaktor stránek Steam World (dříve HL & Portal Community), tvůrce modifikací a návodů pro Garry’s Mod

„Podle mě je dobře, že taková možnost na Steamu je. Tvůrci se tímto aspoň budou více snažit vytvořit co nejlepší věci do her, za které si člověk klidně i zaplatí. Jen ten výnos z prodané položky, který činí jen 25%, by mohl být o trochu vyšší. Není to zase značný nedostatek. Např. u hry Garry’s Mod existuje několik stránek, kde můžou lidé prodávat své projekty, a dostanou 100% z prodejní ceny. Pouze zaplatí každý měsíc poplatek 15$. Jenže tam je ten systém dělaný úplně jinak než na Steamu. Na druhou stranu Steam má více jak 8 milionů aktivních uživatelů, takže se tvůrce nemusí zase tak bát, že nic neprodá. Jen aby toho někteří tvůrci nezneužívali a neprodávali věci vytvořené za 5 minut, které jsou k ničemu, jen aby něco vydělali.“


SC

Šéfredaktor stránek Steampunks.cz a TF2.cz, překladatel a moderátor Steam Translation Serveru

„Placené modifikace jsou téma, které otřáslo herním světem a poštvalo proti Valve i spousty dříve věrných uživatel. Není se čemu divit, modování her bylo vždy o zábavě, zlepšování svých schopností a hlavně vytváření obsahu do her, které máte rádi. Ale pak někoho napadlo, že by se mohly modifikace začít prodávat. To samo o sobě neznělo špatně, tvůrci budou odměněni, motivováni a vývojáři her dostanou část z výdělků. Jenže jak se říká, cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Někdo do té krásné rovnice zapomněl započítat lidskou chamtivost a schopnost podrazit ostatní kvůli zisku. A zatímco dříve byli tvůrci hnáni komunitou k vytváření dobrého obsahu, protože žádný jiný by se neujal, až teď prodají svoje první brnění na koně splácané za 10 minut, motivace bude ta tam. A to není vše, když teď Valve couvne, budou se všichni hrdě bít do hrudi, že změnili Valve a začnou požadovat HL3, a to hned. Nebo se rozzlobí. A já se začínám bát, že Valve nevymyslí kloudnou cestu z této šlamastyky.“

Za přečtení stojí i SCho první a druhý článek.


Valentino

Redaktor stránek Steam World

„Jedná se pouze o další krok Valve jak vydělat ještě další prachy. Samotný nápad zase tak špatný není, tvůrce módu si dá pečlivě záležet a za svou práci chce být odměněn, ovšem toto se v realitě neděje. Samotný tvůrce dostane ubohou almužnu z dané ceny, kterou zákazník zaplatí a většinu peněž si rozeberou Valve a dané studio, co hru vytvořilo. Skutečně si myslíte, že se jedná o podporu toho člověka, co na tom módu těžce dělal? Už dávno existuje funkce jménem Donate a funguje dobře. Takže v tomhle kroku nevidím žádnou snahu Valve o skutečnou podporu moderů, jen pouze další vychcanost. Mě osobně se to tolik nedotýká, nikdy bych za mód nezaplatil ani korunu, i kdyby byl sebevíce dobrý. Ovšem jedná se zde o princip. Když nad tím tak uvažuji, existuje na herním trhu ještě nějaké studio, co nepraktikuje DLC politiku? Nejsem oldschool hráč ale musím uznat, že pár věcí bylo dříve lepší.“


Warriosparky

Redaktor stránek Steam World (dříve HL & Portal Community)

„Nechápu proč je kolem toho takový humbuk. Když jsem si poprvé přečetl, že to na Steam přidali, byl jsem rád a říkal jsem si jak je to super. Poté jsem si přečetl naštvané komentáře na Valve a kroutil jsem hlavou. Lidi si podle mě neuvědomují, že zodpovědnost leží na vývojáři módu a ne na Valve. Bude to vývojář, kdo si zkazí reputaci špatným módem. Navíc je možnost vyžádat si peníze do 24 hodin zpět.“

Chtěl bych všem poděkovat za jejích názory. A co vy si myslíte o paid-mods kauze? Napište do komentářů.

Komentáře

  • johny0029
    1.9.2017 v 23.51

    mam zablokovani steam a zabudol som code a newm co mam robit…
    prosim o pomoc…

Napsat komentář

Pro vlastního avatara a psaní komentářů bez ochrany proti spamu se musíte přihlásit nebo registrovat.

Ochrana proti spamu * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.